In ziua de astazi, orice angajat, indiferent daca este agent de vanzari sau Director General, lucreaza deja in echipa (chiar daca acest proces este mai mult sau mai putin vizibil). Prin urmare, fiecare poate emite diverse consideratii (unele dintre ele foarte pertinente) pe marginea acestui subiect. Cu toate acestea, un proces de team building nu este atat de simplu pe cat suna.
Primul pas in elaborarea unui astfel de proces este stabilirea obiectivului: “Ce trebuie sa dobandeasca / castige echipa in urma acelui program ?”. Insa, pentru realizarea obiectivului trebuie luata in calcul actiunea mai multor factori:
” Structura echipei ” influenteaza atat pregatirea cat si desfasurarea unui program de team building, incepand cu construirea agendei de proiect si continuand cu gestionarea discutiilor / dezbaterilor. Astfel, daca echipa are un mare numar de membri este putin probabil sa poti genera discutii de grup in care sa se implice toti participantii. La polul opus, daca echipa este putin numeroasa pot aparea momente de tacere, blocaje in comunicare. O potentiala provocare pentru un facilitator de team building o constituie si eterogenitatea formala a echipei: manifestarea in cadrul unui team building a unor membri cu statut mai inalt (superiori ierarhici) poate inhiba discutiile “la urma urmei, cand e sefu” in sala te gandesti de doua ori inainte sa zici ceva “daca zici”
” Natura indivizilor / membrilor echipei ” diferentele de personalitate din cadrul echipei asigura (daca sunt bine gestionate) succesul unui program de team building. Aceste diferente apar, de cele mai multe ori, in timpul unui program de team building unii participanti nu se mai opresc din vorbit, in timp ce altii se dovedesc a fi constanti in tacerea lor. Tocmai de aceea, misiunea facilitatorului este de a controla discutiile / dezbaterile pentru a facilita libera exrimare a tuturor membrilor echipei;
” Mediul de desfasurare ” locatia de desfasurare influenteaza un proces de team building atat in faza de desfasurare cat, mai ales, in etapa de pregatire: imaginati-va ca pregatiti o activitate in aer liber si contatati ca locatia de desfasurare este un hotel din plin centru al unui oras.
In ultima instanta, succesul unui team building consta in crearea unei viziuni si practici comune in randul membrilor echipei. Acest lucru, insa, necesita timp. Practicile internationale in domeniu sugereaza o frecventa de minim doua proiecte pe an (daca nu trimestrial) pentru facilitarea atingerii obiectivelor: crearea unei echipe eficiente. Pentru reusita unui astfel de demers nu este in nici un caz suficient un singur program team building la sfarsit de an, combinat, eventual, si cu Petrecerea de Sarbatori (practica extrem de des intalnita in randul companiilor din Romania).